Övrig information
Hur lång tid det tar?
Här kan du se hur lång tid det tar att städa din bostad. Bostäder över 80 m2 städas av flera lokalvårdare och därför allt utförs på en dag.
0 – 49 kvm | 3 upp till 5 timmar |
50 – 59 kvm | 4 upp till 6 timmar |
60 – 69 kvm | 5 upp till 7 timmar |
70 – 79 kvm | 6 upp till 8 timmar |
80 – 89 kvm | 7 upp till 9 timmar |
90 – 99 kvm | 8 upp till 10 timmar |
100 – 114 kvm | 9 upp till 10 timmar |
115 – 124 kvm | 10 upp till 11 timmar |
125 – 136 kvm | 11 upp till 12 timmar |
137 – 148 kvm | 11 upp till 13 timmar |
149 – 159 kvm | 12 upp till 14 timmar |
160 – 169 kvm | 13 upp till 15 timmar |
Vår personal
Det är en av våra första prioriteter, att ni som kunder känner er trygga med att anlita oss. Därför väljer vi vår personal med stor omsorg och anställer enbart personer som vi har fullt förtroende för.
Vår städpersonal får en intern utbildning i teori och praktik, oavsett deras tidigare erfarenhet. Vi vänder oss aldrig till bemanningsföretag för vår rekrytering.
Vi har som grundläggande krav på våra anställda, att man studerar på t.ex. SFI för att förbättra sina språkkunskaper. Förutom att detta förenklar kommunikation med möten under flyttstädningen, vill vi stötta våra anställda att integreras i samhället.
Möjligheten att kombinera svenskstudier med arbete är en förutsättning för att kunna integreras snabbare i Sverige. Färdigheterna i svenska kan variera från person till person.
Att tänka på
• Tunga möbler såsom spis, kyl&frys m.m. behöver dras fram och ställas tillbaka av kund för att vi ska kunna städa bakom och under. Personalen drar ej fram dessa pga. risken för skador på golv
• Kyl och frys behöver vara tömda och avfrostade för att städning ska kunna ske där.
• Vi tar inte ansvar för fläckar på väggar och tak.
• Töm bostaden på möbler och saker
• Vi beräknar att flyttstädningen tar en dag att utföra
• Boka inte besiktning samma dag som städningen utförs då vi inte kan sätta en exakt sluttid
• Vi kan tyvärr ej städa i garderober, badrumsskåp eller dylikt om de inte är tömda.
• Vi kan tyvärr ej ta ansvar för färgstänk, tejp eller klistermärken
• Front till badkar behöver demonteras/monteras av kund
• Vi har ej möjlighet att demontera eller skruva ned något i bostaden, inte heller glaskupor/lysrör/glödlampor
• Dessa dammtorkas enbart p.g.a. risken för skador på ytskiktet.
• El och belysning ska finnas i bostaden, även tillgång till rinnande vatten behövs.
• Om det är avtalat att enstaka möbler finns kvar i bostaden städar vi runt dem.
• Tänk på att boka in städbesiktning i god tid innan tillträdet/hyresavtalets utgång.
• Du behöver vara kontaktbar via telefon på uppdragsdagen.
Städmaterial och utrustning
Utrustning och städmedel tar vi med oss. Var därför vänlig och lämna inget städmaterial på plats innan flyttstädningen.
Nyckelrutiner
Vi kan hantera nycklarna på det sätt som passar er bäst. Det vanliga tillvägagångssättet är att vi släpps in på morgonen. När flyttstädningen är avslutad så ringer vi upp och ber dig komma för att låsa.
Har du inte möjlighet att komma? Det löser vi genom att exempelvis lägga nyckeln i brevlådan eller i brevinkastet efter att arbetet är slutfört. Observera! Vi tar ej ansvar för nyckel som vi lämnar i en brevlåda som flera personer har tillgång till. Lämnar vi nyckeln i ett brevinkast, bär vi dock ansvar att ni får nyckeln.
Betalning
•Vi tar betalt mot faktura eller förskottsbetalning. (förskottsbetalning används
endast om kunden har betalnings anmärkningar).
•Fakturatiden ligger på 10 dagar från utförandedatum.
•Vi debiterar inte något för resa. Vi utgår ifrån Gävle
•För skattereduktion direkt på fakturan behöver vi ditt personnummer.
•Det genomförs en standard kreditkontroll vid bokningstillfället vilket kan medföra att en omfrågadkopia skickas till dig.
•Personuppgifter hanteras i enlighet med kreditupplysningslagen (KUL) som trädde i kraft 1 januari 2011 samt enligt gällande lagstiftning (PUL).
•Vid betalning av fakturan ska avsändaren vara den person som RUT-avdraget ska göras på.
Skattereduktion (RUT)
Köpare av hushållsnära tjänster (RUT-avdrag) har möjlighet till skattereduktion på 50% av arbetskostnaderna. Den 1 juli 2009 kom Skatteverket med nya regler, nämligen ”fakturamodellen”. Detta innebär att skattereduktionen tillämpas redan vid betalningen av fakturan.
Vi tar hand om ansökan till Skatteverket och behöver därför ert personnummer. Alla personuppgifter behandlas enligt PUL. Har ni inte täckning för skattereduktion blir ni betalningsskyldiga för hela arbetskostnaden. Ni som köpare ska få löpande information från SKV om den preliminära skattereduktionen som ni tillgodoräknats, vilket även redovisas på er inkomstdeklaration året därpå.
Krav för att få skattereduktion
- Endast privatpersoner får RUT- och ROT-avdrag.
- Arbetet ska vara utfört i eller nära anslutning till din eller dina föräldrars bostad.
- Du måste ha fyllt 18 år vid årets slut.
- Du måste ha en tillräckligt hög inkomst, så att skatten blir minst lika hög som skattereduktionen.
Läs mer på www.skatteverket.se
Avbokning
Avbokning ska göras till vår kundtjänst senast 24 timmar innan städtillfället. Denna kan ske via:e-post: info@flyttstäda.nu OBS! vi ändrar ej informationen via telefon. Om avbokning ej skett inom 24 timmar innan, debiterar vi fullt pris för städningen.
Försäkring och reklamation
Försäkring Vi har en fullständig ansvarsförsäkring via Folksam. Skulle en olycka inträffa, som vi är ansvariga för, så ersätter vi er. Vår policy är att personalen måste kontakta kontoret direkt vid skadetillfälle – därefter kontaktas ni av kundtjänst. Om ni upptäcker en skada som vi inte har uppmärksammat, så måste denna anmälas till oss inom 2 dagar efter städtillfället.
Reklamation (Reklamation ska ske senast 14 dagar efter utförandedatum). Är du inte nöjd med städningen eller har synpunkter? Gör så här: Ta bilder och skriv en lista med dina synpunkter. Skicka dessa till e-post: info@flyttstäda.nu. Vi skickar över information till ansvarig arbetsledare, och de kontaktar dig och bestämmer en ny tid för att göra om städningen där det behövs. Om de nya hyresgästerna/ägarna inte är nöjda med resultatet trots ditt godkännande, så ska vi försöka göra dem nöjda.
